Oppimateriaalit


Oppikirjojen otsikot on usein pyritty tekemään värikkäiksi, hauskoiksi ja houkutteleviksi. Niiden ymmärtäminen saattaa kuitenkin vaatia suomalaisen kulttuurin ja elämäntavan tuntemusta. Värikkäät ja alkusoinnulliset sanat eivät nekään ole helpoimpia ymmärtää. Tehtävänannoissakin voi olla vaikeaa sanastoa tai tehtävän ideaa ei ole riittävästi avattu, jotta oppilas todella ymmärtäisi, mihin tehtävässä tähdätään. 

Luonnontieto - oppikirjan otsikoita


  • Millä tavalla  haastavia seuraavat oppikirjan otsikot ovat mamuoppilaalle?
  • Millainen sanasto on heille vaikeaa?
  • Miten selkokielistäisit otsikoita?


  • Luonnontieteiden kehityksen solmukohtia
  • Apostolinkyydistä avaruusmatkailuun
  • Maan monet kasvot
  • Aasia - väkirikas jättimanner
  • Kiina - nouseva talousmahti
  • Australia - rutikuivilta aavikoilta kimalteleville
    lumikentille
  • Koralliriutat - kalojen lastenkamarit
  • Ahtautta ylängöllä
  • Vaurauden varjossa

  • Eläinmaailman erakkoja
  • Luonnonvaraisesta luonnosta ihmisten
    pariin
  • Miten kukinta rytmittyy kasvukauden
    aikana?  
  • Luonnontieteen kehityksen sysäyksiä
  • Luonnontieteet uuden ajan murroksessa      
  • Purjelaivoista peräporttialuksiin
  • Maaginen magnetismi
  • Elollisen luonnon antimet
  • Sadetta satunnaisesti

Lähde: Aho ym. 1996. Verne 6, tekstikirja ja tutkimusvihko. WSOY.



Luonnontieto - tehtävänantoja


  • Millaiset seikat tekevät seuraavista tehtävänannoista vaikeita?
  • Miten selkokielistäisit niitä?

  • Laadi kuvaan selostus
  • Mikä tekijä laukaisee ilveksen saalistuskäyttäytymisen?
  • Miten aukean paikan yläpuolella saalista vaaniva haukka käyttää hyväkseen ilmavirtauksia?
  • Miksi hapen määrä vähenee talvella jään peittäessä järven?
  • Miksi järven ja meren kasvi- ja eläinlajisto poikkeavat toisistaan?
  • Mitä aina tarvitaan esineen liikuttamiselle välttämättömän voiman aikaansaamiseen?


  • Mikä on mahdollistanut eläinten selviytymisen uudessa ympäristössä?
  • Miten selität sen, että voit suistua tieltä, jos et hiljennä vauhtia tullessasi pyörällä liian kovaa vauhtia jyrkkään mutkaan?
  • Pohtikaa televisioiden merkitystä tiedon-
    välityksen kannalta erityisesti maissa, missä lukutaitoisten määrä on vähäinen.
  • Millaiseksi maaksi näiden lukujen perusteella määrittelisit Meksikon verrattuna aiemmin
    tutkimiisi maihin?


Lähde: Aho ym. 1996. Verne 6, tekstikirja ja tutkimusvihko. WSOY.


kirja.gif

Oppikirjakielelle tyypillistä