Heittäytymistä

Itse olen liikuntatunneilla pyytänyt, että oppilaat opettavat minulle heidän kieltään – voi sitä riemun määrää oppilaan kasvoilla, kun huudan pesäpallossa kosovoksi ”palo” tai ”juokse!” Tai kun tanssitunnille opettajan lantio ei pyörikään ihan yhtä notkeasti afrotanssin tahdissa, verrattuna oppilaisiinsa. Koen, että opettajan heittäytyminen monikielisen opetuksen sekaan kannustaa ja motivoi oppilasta enemmän kuin mikään muu – miksi tämä on niin vaikeaa meille opettajille?

 
            ***

 

Taekwondon demotunti erään ala-asteen valmistavalle luokalle

Ennakkoon en tiennyt mitä valmistava luokka tarkoittaa ja opettajat eivät asiasta tajunneet ennakkoon mitään mainita. Pidin tavalliseen tapaan pienen esittelyhetken itsestäni ja lajista, jonka jälkeen meinasin, että aloitamme eräällä leikillä. Leikki ei ottanutkaan tuulta alleen yhtään ja ihmettelin, että miten voi olla näin haluttomia tai yksinkertaisia tapauksia nämä lapset. Yritin asiaa vielä selittää uudelleen hitaammin ja yksinkertaisemmin, mutta vieläkään homma ei startannut.

Tässä vaiheessa yksi aikuisista kertoi minulle, että nämä lapset ovat vasta Suomeen tulleita, eivätkä puhu yhteistä kieltä kanssani.

Haasteita: 

  • Ei yhteistä kieltä, suomen kielen taso monilla lähes nolla. 
  • En ollut osannut yhtään valmistautua tilanteeseen

Mutta mikä on yhteistä kaikille oppilaille:

  • Lapset ovat täynnä intoa tekemiseen
  • Lapset ovat uteliaita
  • Lapset oppivat katsomalla, seuraamalla ja kokeilemalla

Miten lähdin nopeasti rakentamaan tätä tuntia?

  • Yksinkertaisin ja vauhdikkain harjoituksin – into tekemiseen
  • Yksinkertaistamalla ohjeet ja keskittymällä asioiden visualisointiin – lapset oppivat katsomalla, seuraamalla ja kokeilemalla
  • Herättämällä mielenkiintoa omilla näytöillä – lapset ovat uteliaita

Lopputulemana homma menikin siis oikein hyvin! 

 

         ***

 

Pidän lisäksi rikkautena sitä, että myös minä olen saanut olla oppijan roolissa: minä opetan poikaa uimaan ja oppimaan suomen kieltä, mutta hän opettaa minua käyttämään englannin kieltäni. Mielestäni myös muu ryhmä on omalta osaltaan tukenut pojan suomen kielen oppimista. Hänet on otettu mukaan muiden tapaan kaikkeen toimintaan. 

Uimakoulumme kestää koko kevään ja kokoonnumme kerran viikossa. Ryhmän suunnittelu ja toteutus ei ole oikeastaan vaatinut mitään erityisjärjestelyjä. Toiminnassa olen pyrkinyt käyttämään paljon mallisuorituksia. Välineiden englannin kielisiä sanoja poika on opettanut minulle ja minä hänelle vastaavia suomen kielisiä sanoja, esimerkkinä vaikkapa lötköpötkö eli noodle. Puhumme pojan kanssa jo melkein joka kerta rennosti nuudelista. Palautteen ja kannustuksen annan usein englanniksi. Myös muut ryhmän jäsenet osaavat huutaa ”well done”. Olen mielestäni onnistunut opetuksessani. Pojan äiti, jonka kanssa olemme viestitelleet sähköpostitse limittäin niin suomeksi kuin englanniksi, on kertonut pojan olevan varsin innostunut ja motivoitunut tulemaan ryhmään.