Oppikirjojen otsikot on usein pyritty tekemään värikkäiksi, hauskoiksi ja houkutteleviksi esimerkiksi alkusoinnullisin sanoin. Niiden ymmärtäminen saattaa kuitenkin vaatia esimerkiksi suomalaisen kulttuurin ja elämäntavan tuntemusta. Myös tehtävänannoissa voi olla vaikeita ilmauksia - tai tehtävän ideaa ei ole riittävästi avattu, jotta oppilas todella ymmärtäisi, mihin tehtävässä tähdätään.
Luonnontieto - oppikirjan otsikoita
- Millä tavoin seuraavat oppikirjan otsikot voivat olla haastavia?
- Millainen sanasto tai ilmaukset voivat olla vaikeita?
- Miten selkokielistäisit otsikoita?
|
- Luonnontieteiden kehityksen solmukohtia
- Apostolinkyydistä avaruusmatkailuun
- Maan monet kasvot
- Aasia - väkirikas jättimanner
- Kiina - nouseva talousmahti
- Australia - rutikuivilta aavikoilta kimalteleville
lumikentille
- Koralliriutat - kalojen lastenkamarit
- Ahtautta ylängöllä
- Vaurauden varjossa
|
- Eläinmaailman erakkoja
- Luonnonvaraisesta luonnosta ihmisten
pariin
- Miten kukinta rytmittyy kasvukauden
aikana?
- Luonnontieteen kehityksen sysäyksiä
- Luonnontieteet uuden ajan murroksessa
- Purjelaivoista peräporttialuksiin
- Maaginen magnetismi
- Elollisen luonnon antimet
- Sadetta satunnaisesti
|
Lähde: Aho ym. 1996. Verne 6, tekstikirja ja tutkimusvihko. WSOY.
Luonnontieto - tehtävänantoja
- Millaiset seikat tekevät seuraavista tehtävänannoista vaikeita?
- Miten selkokielistäisit niitä?
- Miten porrastaisit, tarkentaisit tai jäsentäisit tehtävää niin, että oppilas tietää, mitä häneltä odotetaan?
|
- Laadi kuvaan selostus
- Mikä tekijä laukaisee ilveksen saalistuskäyttäytymisen?
- Miten aukean paikan yläpuolella saalista vaaniva haukka käyttää hyväkseen ilmavirtauksia?
- Miksi hapen määrä vähenee talvella jään peittäessä järven?
- Miksi järven ja meren kasvi- ja eläinlajisto poikkeavat toisistaan?
- Mitä aina tarvitaan esineen liikuttamiselle välttämättömän voiman aikaansaamiseen?
|
- Mikä on mahdollistanut eläinten selviytymisen uudessa ympäristössä?
- Miten selität sen, että voit suistua tieltä, jos et hiljennä vauhtia tullessasi pyörällä liian kovaa vauhtia jyrkkään mutkaan?
- Pohtikaa televisioiden merkitystä tiedon-
välityksen kannalta erityisesti maissa, missä lukutaitoisten määrä on vähäinen.
- Millaiseksi maaksi näiden lukujen perusteella määrittelisit Meksikon verrattuna aiemmin
tutkimiisi maihin?
|
Lähde: Aho ym. 1996. Verne 6, tekstikirja ja tutkimusvihko. WSOY.

Oppikirjakielelle tyypillistä