1) Käsitteet
Miten oppilasta ohjataan päättelemään eri oppiaineiden käsitteiden merkityksiä?
TILANNE 1 - biologia
Katso video ja pohdi
- Oppilaan käsitys levinneisyys-sanasta on epätarkka. Mihin hän turvautuu tulkinnassaan?
- Mikä ohjaajan toiminnassa auttaa oppilasta ymmärtämään sanan merkitystä?
- Miten ohjaaja voisi paremmin hyödyntää oppilaan konkreettista sanavarastoa ja auttaa rakentamaan siihen vivahteita ja nostamaan abstraktiotasoa? (esim. sanaperheiden hyödyntäminen: leveä, leveys, levittää, levinneisyys)
TILANNE 2 - biologia
Katso video ja pohdi- Miten oppilas ymmärtää vaihtelu-sanan?
- Miten ohjaaja voisi varmistaa, että sanojen ero (vaihtaa - vaihtelu) on selvä?
TILANNE 3 - biologia
Katso video ja pohdi
- Mitä positiivista siinä on, että oppilas sekoittaa kanta-sanan verbiin kantaa?
- Miten hyvin arvelet oppilaan ymmärtäneen sanan neuvottelun jälkeen? Mistä niin päättelet?
- Miten ohjaaja yksinkertaistaa käsitettä ja omaa puhetapaansa?
- Oppilaan on vaikea ymmärtää ohjaajaa - entä miten vaikea ohjaajan on ymmärtää oppilasta?
TILANNE 4 - biologia
Katso video ja pohdi
- Miten ohjaaja helpottaa kieltään selittäessään sanaa tasapainottava valinta?
![]()
|
TILANNE 5 - historia
Katso video ja pohdi
- Miksi sanat verrata, tuhma ja hyljätä osoittautuvat oppilaalle vaikeiksi?
- Mitä eri keinoja ohjaaja käyttää sanojen selittämisessä?
- Millä tavoilla hän varmistaa ymmärtämisen?
- Keksitkö lisää keinoja, miten ymmärtämistä voisi varmistaa?
TILANNE 6.a - historia
Katso video ja pohdi
- Mitä tuttua ainesta sanassa rakennemuutos on oppilaalle, mitä uutta?
- Millaisia vahvuuksia oppilaalla on?
- Millaista reittiä pitkin rakennemuutos-käsitettä avataan keskustelussa?
TILANNE 6.b - historia
Katso video ja pohdi
- Miten ohjaaja selventää tekstiä?
- Miten hän ohjaa oppilasta päättelemään itse?
![]()
|