2) Käsitteet
Miten ohjaaja selittää ja konkretisoi eri oppiaineiden käsitteitä?
TILANNE 1 - maantieto
Katso video ja pohdi
- Miten oppilas aluksi ymmärtää sanan taajama?
- Mikä ohjaajan toiminnassa auttaa oppilasta oivaltamaan käsitteen merkityksen?
- Miten ohjaaja voi varmistua ymmärtämisestä?
TILANNE 2 - historia
Katso video ja pohdi
- Millaisin kysymyksin ohjaaja varmistaa, että oppilas ymmärtää tekstin, jossa käsite selitetään?
- Mitä tuttua sanassa palkollinen on oppilaalle?
TILANNE 3 - historia
Katso video ja pohdi
- Oppilas antaa pian selityksen sanalle ydinperhe. Miksi ohjaaja kuitenkin jatkaa keskustelua?
- Miten ohjaaja saa väärinymmärryksen ydin-sanasta selville?
- Miten hän konkretisoi sanan merkitystä?
TILANNE 4 - historia
Katso video ja pohdi
- Mitä merkityksiä oppilas tunnistaa sanasta imeväiskuolleisuus?
- Miten ohjaaja hyödyntää oppilaan omaa sanavarastoa ohjatessaan päättelemään sanan imeväiskuolleisuus merkitystä?
- Millainen päättelyketju keskustelusta syntyy?
|