3) Tehtävänannot
Millainen ymmärtämishaaste tehtävänannot ovat oppilaalle? Miten niitä avataan?
TILANNE 1 - fysiikka
Katso video ja pohdi
- Mikä tuottaa oppilaalle kaavan käytössä vaikeuksia?
- Milloin on kyse matemaattisista taidoista, milloin kielestä?
- Miten ohjaaja voisi antaa oppilaalle tilaa ilmaista epävarmuutta, jotta epäselvät kohdat voisi mahdollisimman pian oikaista?
TILANNE 2 - fysiikka
Katso video ja pohdi
- Mitä uskot oppilaan ymmärtävän tehtävänannosta mekaanisen lukutaidon perusteella?
- Millaista fysiikan kaavaan liittymätöntä tietoa ja kokemusta tehtävänannon ymmärtäminen vaatii?
- Miten ohjaaja pääsisi käsiksi ymmärtämiseen?
- Miten ohjaaja helpottaa tehtävänannon kieltä? Mitä kohtia olisi syytä vielä selventää?
TILANNE 3 - fysiikka
Katso video ja pohdi
Läksytehtävän suorittamisen lisäksi ohjaaja pyrkii siihen, että oppilas todella ymmärtää ja oppii kaavan.
- Miten ohjaaja konkretisoi tehtävänantoa tilanteen edetessä?
- Miten oppilasta ohjataan päättelemään itse?
- Mitä mieltä olet oppilaan pohjataidoista?
- Millainen yhteys suomen kielen taidolla voi mielestäsi olla laskutaitoon tässä tilanteessa?
|