Huomioi kielitaidoltaan
heterogeenisten ryhmien opetuksessa
Millaisin menetelmin? |
Millaista opetuspuhetta? |
- Pääasia ensin: tunnin alussa keskittymiskyky on usein parhaimmillaan
|
- Puhu selkeästi mutta luontevasti:
älä liioittele äänteitä tai hidasta liikaa
- Varmista, että tärkeät asiat toistuvat riittävästi
- Jäsentele puheesi selkeästi:
- Orientoi oppilaat tunnin rakenteeseen ja vaiheisiin: esim. tunnin pääkohdat näkyvin taululle
- Ilmaise selvästi siirtymät aiheesta
toiseen
- Painota tärkeimpiä asioita äänellä ja visuaalisesti
- Ilmaise selvästi asioiden suhteet
toisiinsa: pää- ja sivuasiat, faktat ja mielipiteet, syyt ja seuraukset, yleistykset ja esimerkit, säännöt ja poikkeukset
- Tarkista ymmärtäminen usein ja
monella tavalla:
- Seuraa oppilaiden toimintaa (myös tehtävien ja muistiinpanojen silmäily)
- Kysy ymmärtämisen tarkistuskysymyksiä ja soveltavia jatkokysymyksiä
- Pyydä oppilasta toistamaan kuulemansa/ lukemansa omin sanoin
- Jos epäilet ymmärtämisongelmia, älä sano aina toisin sanoin vaan toista sanomasi sellaisenaan
|

Lue lisää , esim.
Martin, M. 2003. Kun pitää oppia suomeksi. Teoksessa Nissilä, L.& Vaarala, H. & Martin, M. (toim.) Suolla suomea. Perustietoa maahanmuuttajien suomen kielen opettajille. ÄOL:n vuosikirja XLVII. Helsinki: Äidinkielen opettajain liitto.