Videoklippejä: Oppilas luokassa

 

Huomioi kielitaidoltaan

heterogeenisten ryhmien opetuksessa

 

Millaisin menetelmin? Millaista opetuspuhetta?
  • Pääasia ensin: tunnin alussa keskittymiskyky on usein parhaimmillaan
  • Dynamiikkaa oppituntiin:
    • puheen ja toiminnan vaihtelu niin, ettei oppilaan tarvitse keskittyä kuunteluun pitkiä aikoja
    • kuunteleminen ja muistiinpanojen tekeminen eri aikaan
    • taululta tm. kopiointi minimiin
  • Havainnollista ja visuaalista kaikin keinoin: 
    • piirtäminen, kuvat, liikkeet, eleet, ilmeet, äänenpainot
    • avainsanat näkyviin, aihetta selventävät käsitekartat
    • asioiden mallintaminen ja visuaalistaminen
    • monisteet visuaalisesti selkeiksi
  • Opeta toiminnan avulla  > mahdollisimman  paljon assosiaatioketjuja ja muististahakureittejä
  • Ohjaa oppilaat opettamaan toisiaan
      • Toisen opettaminen auttaa tarkistamaan omaa oppimista
      • Eri kielten rinnakkainen käyttö tukee kaikkien kielitietoisuuden kehittymistä
      • Merkitysneuvottelut ovat hyödyllisiä myös suomenkielisille oppilaille
  • Anna oppilaalle aikaa prosessoida
  • Puhu selkeästi mutta luontevasti:
    älä liioittele äänteitä tai hidasta liikaa
  • Varmista, että tärkeät asiat toistuvat riittävästi
  • Jäsentele puheesi selkeästi:
    • Orientoi oppilaat tunnin rakenteeseen ja vaiheisiin: esim. tunnin pääkohdat näkyvin taululle
    • Ilmaise selvästi siirtymät aiheesta
      toiseen
    • Painota tärkeimpiä asioita äänellä ja visuaalisesti
    • Ilmaise selvästi asioiden suhteet
      toisiinsa: pää- ja sivuasiat, faktat ja mielipiteet, syyt ja seuraukset, yleistykset ja esimerkit, säännöt ja poikkeukset
  • Tarkista ymmärtäminen usein ja
    monella tavalla:
    • Seuraa oppilaiden toimintaa (myös tehtävien ja muistiinpanojen silmäily)
    • Kysy ymmärtämisen tarkistuskysymyksiä ja soveltavia jatkokysymyksiä
    • Pyydä oppilasta toistamaan kuulemansa/ lukemansa omin sanoin
  • Jos epäilet ymmärtämisongelmia, älä sano aina toisin sanoin vaan toista sanomasi sellaisenaan

 

kirja.gif
Lue lisää , esim.

Martin, M. 2003. Kun pitää oppia suomeksi. Teoksessa Nissilä, L.& Vaarala, H. & Martin, M. (toim.) Suolla suomea. Perustietoa maahanmuuttajien suomen kielen opettajille. ÄOL:n vuosikirja XLVII. Helsinki: Äidinkielen opettajain liitto.