1) Tekstit
Miten oppilasta ohjataan lukemaan ja avaamaan oppikirjatekstiä?
TILANNE 1 - maantieto
Katso video ja pohdi
- Miten oppilasta ohjataan lähtemään liikkeelle oppikirjakappaleen lukemisessa?
- Miksi ohjaaja keskittyy kaaviokuvaan eikä itse tekstiin?
TILANNE 2 - maantieto
Katso video ja pohdi
- Miten ohjaaja ottaa huomioon sen, että mekaaninen lukutaito ja luetun ymmärtäminen ovat eri
asioita? - Millainen oppilaan mekaaninen lukutaito on?
- Millainen oppilaan luetun ymmärtämisen taito on?
- Miten ymmärtäminen ja kulttuurinen tietous liittyvät toisiinsa?
- Miten oppilas hahmottaa tekstin syy- ja seuraussuhteita?
TILANNE 3 - maantieto
Katso video ja pohdi
- Millainen käsitys oppilaalla on kaaviokuvan merkityksestä lukemiselle ja opiskelulle?
- Millainen ohjaajan käsitys on?
TILANNE 4 - historia
Katso video ja pohdi
- Miten oppilas hahmottaa oppikirjatekstin?
- Miten hän opettelisi kappaleen sisällön?
- Mitä kappaleen sisällöstä oppilas pystyy tulkitsemaan ilman tekstiä?
- Miten oppilasta ohjataan tarkastelemaan kappaletta kokonaisuutena ja tekemään kuvien avulla päätelmiä sisällöstä?
- Mitä hyötyä tällaisesta uuteen sisältöön johdattelevasta keskustelusta on?
|
Lue lisää
Miten ohjata oppilasta lukemaan?