1) Tekstit

Miten oppilasta ohjataan lukemaan ja avaamaan oppikirjatekstiä?

 

TILANNE 1 - maantieto

Katso video ja pohdi

  • Miten oppilasta ohjataan lähtemään liikkeelle oppikirjakappaleen lukemisessa?
  • Miksi ohjaaja keskittyy kaaviokuvaan eikä itse tekstiin?

 


TILANNE 2 - maantieto

Katso video ja pohdi

  • Miten ohjaaja ottaa huomioon sen, että mekaaninen lukutaito ja luetun ymmärtäminen ovat eri
    asioita?

  • Millainen oppilaan mekaaninen lukutaito on?
  • Millainen oppilaan luetun ymmärtämisen taito on?
  • Miten ymmärtäminen ja kulttuurinen tietous liittyvät toisiinsa?
  • Miten oppilas hahmottaa tekstin syy- ja seuraussuhteita?



TILANNE 3 - maantieto

Katso video ja pohdi

  • Millainen käsitys oppilaalla on kaaviokuvan merkityksestä lukemiselle ja opiskelulle?
  • Millainen ohjaajan käsitys on?


 

TILANNE 4 - historia

Katso video ja pohdi

  • Miten oppilas hahmottaa oppikirjatekstin?
  • Miten hän opettelisi kappaleen sisällön?
  • Mitä kappaleen sisällöstä oppilas pystyy tulkitsemaan ilman tekstiä?
  • Miten oppilasta ohjataan tarkastelemaan kappaletta kokonaisuutena ja tekemään kuvien avulla päätelmiä sisällöstä?
  • Mitä hyötyä tällaisesta uuteen sisältöön johdattelevasta keskustelusta on?

 

 

koulu.gif
      • Miten hyödyntää oppikirjakappaleiden kuvien ja kaavioiden informaatioarvoa - opettaa niiden lukemista oppilaille?
      • Miten johdatella uuteen sisältöön? Miten saada esiin oppilaalla jo olevat tiedot - ja taidot päätellä?

kirja.gif

Lue lisää

Miten ohjata oppilasta lukemaan?